Бюлетень «Права людини і міграція в Україні» Випуск №5, вересень-жовтень 2015 р.

 

cap p2z


Бюлетень «Права людини і міграція в Україні»
Випуск №5, вересень-жовтень 2015 р.

В цьому випуску  Бюлетеня «Права людини і міграція в Україні» читайте:

І. Актуальні проблеми захисту прав людини в сфері міграції та притулку в Україні

                       Новели національного законодавства:

9 вересня  набрала законної сили Постанова КМ України № 636. Вона уніфікувала діючі постанови, які регулюють порядок обліку внутрішньо переміщених осіб та процедуру отримання адресної грошової допомоги , з нормами закону про внутрішньо переміщених осіб. Основні зміни торкнулися переліку документів для отримання довідки внутрішньо переміщеної особи та осіб, які не можуть бути переселенцями. Детальніше тут

15 вересня включено до порядку денного 677-VIII  від Проекту Закона про внесення змін до статті 9 Закону України "Про громадянство України" (щодо встановлення спрощеного порядку прийняття до громадянства України іноземців та осіб без громадянства, які проходять військову службу у Збройних Силах України). Детальніше тут

20 вересня 2015  набув чинності Другий протокол між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Польща про внесення змін до Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Польща про правила місцевого прикордонного руху, підписаної 28 березня 2008 року у м. Києві, учинений 17 грудня 2014 року у м. Варшаві (затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 365 від 04.06.2015 р.). Положеннями Другого протоколу передбачається, що мешканці прикордонної зони отримуватимуть дозволи на спрощений перетин кордону з правом перебувати у прикордонній зоні іншої держави до 90 днів кожного разу з дати перетину кордону. Детальніше тут

23 вересня  на Єдиному веб-порталі органів виконавчої влади «Урядовий портал» опублікована постанова Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 № 722 «Про внесення змін до Порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї». Вказаною постановою розширене коло підстав для видачі органами ДМС спеціального дозволу, необхідного для в’їзду до тимчасово окупованої АР Крим та виїзду з неї, зокрема доповнено:

- умовою проживання або розташування місця поховання членів сім’ї одного з подружжя іноземця чи особи без громадянства, що підтверджується відповідними документами;

- необхідністю провадження журналістської діяльності (виключно за клопотанням або погодженням з МІП);

- необхідністю проповідування релігійних віровчень, виконання релігійних обрядів чи задоволення релігійних потреб (виключно за клопотанням або погодженням з Мінкультури);

- проживанням на тимчасово окупованій території України на підставі посвідки на постійне проживання, виданої в установленому законодавством порядку, іноземця або особи без громадянства, місце проживання яких зареєстровано в Автономній Республіці Крим або м. Севастополі;

- необхідністю взяття участі у заходах Меджлісу кримськотатарського народу.

Детальніше тут

6 жовтня Верховна Рада України дозволила проходити військову службу у Збройних силах України іноземцям та особам без громадянства. За закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України, що стосуються проходження військової служби у Збройних силах України іноземцям та особам без громадянства (№2389), проголосували 229 народних депутатів. Детальніше тут

6 жовтня було прийнято за основу законопроект №2847 "Про внесення зміни до статті 9 Закону України "Про громадянство України" (щодо встановлення спрощеного порядку прийняття до громадянства України іноземців та осіб без громадянства, які проходять військову службу у Збройних Силах України)". Детальніше тут 

15 жовтня набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення дати початку тимчасової окупації". Датою початку тимчасової окупації є 20 лютого 2014 року. Детальніше тут

26 жовтня Кабінет Міністрів України розпорядженням від 26.10.2015 № 1099-р в Україні схвалив утворення третього в Україні пункту для тимчасового утримання іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні (далі – ПТПІ), який розміщений у с.Мартинівське, Вознесенського району, Миколаївській області. Детальніше тут

Новини та події України, що стосуються міграційної проблематики:

10 вересня «Ініціатива з подолання безгромадянства в Україні» у Чернівцях. Захід у рамках програми всеукраїнського громадського партнерства. Про шляхи вирішення проблеми безгромадянства в Україні та міжнародний досвід у цьому питанні йшлося під час круглого столу. Детальніше тут

20 вересня у н.п. Чонгар (Херсонська область), на адмінкордоні з Кримом, учасники "Громадянської блокади Криму" перекривають дорогу та облаштовуються для проведення тривалої акції. Детальніше тут

23 по 27 вересня Docudays UA, на MitOst-фестивалі, у Івано-Франківську зібрав представників різних культур і спільнот з метою створення дружнього середовища для підвищення громадянської активності та сприяння культурному обміну. Саме тут ініціативна група «PRAVO. Берлінська група з прав людини в Україні» показала чотири фільми з програми Docudays UA у рамках серії «У пошуках дому». Фільми торкаються різних сторін комплексних тем міграції та конструкції «іншості». Детальніше тут

24 вересня експертна місія Європейського Союзу перебуває у Чернігові, де ознайомлюється з роботою місцевих органів виконавчої влади з питань протидії торгівлі людьми. Детальніше тут

25 вересня Державна авіаційна служба України почала інформувати російські авіакомпанії, що потрапили до санкційного списку, про те, що їм не буде видано дозволи на виконання рейсів в українські міста з початку зимової навігації 2015/2016 р. (25.10.2015). Санкції запроваджено щодо 25 російських авіакомпаній, які не зможуть літати до України з 25 жовтня 2015 року. Детальніше тут

25 вересня де-факто влада на сході України вимагає негайно припинити операції установ системи ООН в Луганську. Співробітникам установ ООН наказано залишити територію до 25 вересня. Крім того деякім міжнародним НУО було повідомлено про те, що вони повинні виїхати до 26 вересня. Детальніше тут

2 жовтня Зміни до Тимчасового порядку контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів (товарів) через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей. Детальніше тут

8 жовтня стартувала кампанія громадської адвокації щодо усунення законодавчих розбіжностей у видачі ідентифікаційних документів ромам. За період реалізації проектів з надання безоплатної правової допомоги представникам ромської національної меншини були виявлені значні системні недоліки у роботі органів самоврядування, юстиції, міграційної та реєстраційної служби. Також були виявлені протиріччя у нормативно-правових актах, через що роми виявляються практично позбавленими доступу до основних послуг та участі у громадському і політичному житті. Детальніше тут

8 жовтня в Ужгороді відбулася міжвідомча зустріч з питань захисту шукачів притулку під час реалізації Угоди між Україною та Європейським Співтовариством про реадмісію осіб. Захід організований Міжнародною організацією з міграції (МОМ)  та Управлінням Верховного Комісара ООН у справах біженців у рамках Пілотної ініціативи моніторингу реадмісії в Україні і Пакистані (MONITOR). Детальніше тут

15 жовтня відбулося засідання установчих зборів по формуванню нового складу Громадської ради, при Державній міграційній службі України. Детальніше тут

28 жовтня за результатами реагування Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини на факт скоєння расистського нападу і групового побиття підлітка Узу Девіда Харрісона, 1998 р.н., 19 серпня 2015 близько 19:30 на ст. метро «Позняки», що у м. Києві, Лінійним управлінням в метрополітені ГУМВС України в м. Києві здійснено перекваліфікацію відповідного кримінального провадження з частини другої статті 296 Кримінального кодексу України (хуліганство, вчинене групою осіб) на частину другу статті 161 КК України (порушення рівноправності громадян залежно від їх расової, національної належності або ставлення до релігії, поєднане з насильством). Детальніше тут

ІІ. Міграція та притулок: міжнародні новини

                       Міжнародно-правові стандарти

L.M. and Others v. Russia - 40081/14, 40088/14 and 40127/14

Judgment 15.10.2015 [Section I]

Факти. Заявники, двоє сирійських громадян та особа без громадянства, палестинець за походженням, який мав своє звичайне місце проживання у Сирії. У 2013 році вони приїхали до Росії. У 2014 році районний суд визнав їх винними в адміністративному правопорушенні (порушення імміграційних правил та робота без дозволу) та постановив вислати їх та утримувати під вартою в очікуванні вислання. 27 травня 2014 їх апеляції відхилив районний суд, не знайшовши достатньо підстав відміняти висилку щодо тих, хто винен у адміністративних правопорушеннях у сфері імміграції, навіть якщо заявникі стверджують про смертельну небезпеку внаслідок триваючого конфлікту. 30 травня 2014 Європейський Суд вирішив вказати російському уряду згідно з правилом 39 Регламенту Суду, що заявники не можуть бути вислані до Сирії до фінального рішення у їх справі. Два заявники з тих пір залишилися в пункту тримання для іноземних громадян, в той час як третій втік. Їхні заяви про визнання їх біженцями та про надання тимчасового притулку не були задоволені.

Статті 2 і 3: Щодо можливості висилки, заявники посилалися, зокрема, на практику Федеральної міграційної служби Росії відносно вихідців з Сирії та рекомендації УВКБ ООН не проводити висилку до Сирії. Вони також представили інформацію про індивідуальні ризикі у разі повернення. Заявники представили національному суду та уряду істотні підстави вважати, що вони зіткнулися з реальною небезпекою для їх життя та відсутністью захисту у разі висилки.

Тим не менш, розгляд справ заявників в національних судах був зведений до встановлення незаконності присутності заявників у Росії. Питання наявності загрози життю та здоров’ю заявників у випадку вислання не брались до уваги.

Європейським Судом було взято до уваги ті факти, що згідно з документами УВКБ, в більшості європейських країн не виконують примусове повернення до Сирії. Останні звіти ООН охарактеризували ситуацію як "гуманітарна криза" та говорили про "безмірні страждання" цивільних осіб, масових порушень прав людини та гуманітарного права всіма сторонами, що стало результатом переміщення майже половини населення країни.

Крім того, заявники прибули з Алеппо та Дамаску, де тривають особливо важкі бої. Це були молоді люди, які, на думку Human Rights Watch, щодо яких існує особлива небезпека затримання та жорстокого поводження. Один із заявників розповів про вбивство його родичів збройними формуваннями. Інший заявник, як палестинець - особа без громадянства  належала до групи, що потребують міжнародного захисту. Заявники, таким чином, висунули обгрунтовані ствердження, що їх повернення у Сиріїю буде порушенням статей 2 та/або 3 Конвенції. Уряд не зміг спростувати вказану інформацію.

Таким чином, висилка до Сирії становила би порушення статті 2 та / або статті 3 Конвенції.

Висновок: депортація/вислання буде являти собою порушення (одноголосно).

§ 1 статті 5 (f): Зважаючи на те, що затримання та утримання під вартою в контексті названої статті можливе виключно з метою виконання усіх необхідних для вислання процедур, ніяких реальних дій не було зроблено з метою висилки, і заявники залишалися в ув'язненні без зазначення строку або умов, пов'язаних з можливістю огляду. Така поведінка уряду розцінюється як безпідставне затримання.

Висновок: порушення (одноголосно).

Стаття 34: Під час своїх зв'язків з місцевою владою  представник та заявники у Суді покладалися на можливость зустрічі на місцевому рівні юристів і правозахисників. Крім того, заявники не отримали доступ до телефону і, отже, не могли спілкуватися належним чином з їх представниками. На додаток до того, в ув'язненні, заявники мали дуже низький рівень російської мови. Вони скаржилися, що вони були змушені підписати заяви про скасування своїх клопотань про надання притулку. Їм не було надано перекладача.

Таким чином, спілкування заявників з їх представниками було серйозно ускладнено. Обмеження контакту заявників з їх представниками було обмеженням здійснення їхнього права на подачу індивідуальної скарги до Європейського Суду.

Висновок: порушення Статті 34 (прийнято одноголосно).

Стаття 46: Держава-відповідач зобов'язана забезпечити негайне звільнення заявників.

Стаття 41: 9 EUR, 000  кожному заявнику в якості компенсації моральної шкоди.

                               Міжнародні новини, події та ініціативи

4 вересня Заява Верховного Комісара ООН у справах біженців Антоніу Гутерріша щодо кризи з біженцями у Європі. Європейський Союз готується провести серію надзвичайних зустрічей з метою напрацювання рішень у відповідь на нинішню кризу з біженцями та мігрантами. Ситуація вимагає всезагальних і серйозних зусиль, які неможливі в рамках існуючого фрагментарного підходу. Детальніше тут

14 вересня Адміністративний суд Австрії дійшов висновку, що Угорщина більше не є безпечною для біженців країною. Про це повідомляє видання Heute.at. "Ситуація в Угорщині істотно змінилася з жовтня 2014 року, коли збільшився наплив по шукачів притулку. Ця обставина у поєднанні з критикою життєвих умов для шукачів притулку  веде до висновку, що Угорщини, яка є безпечною для біженців, більше не існує", - йдеться у рішенні суду. Детальніше тут

14 вересня Агентство ЄС з основних прав і Європейський суд з прав людини випустили «Довідник з європейського законодавства у сфері боротьби з дискримінацією». Враховуючи отримані позитивні відгуки, було вирішено продовжити цю співпрацю в інший дуже актуальною області, де в рівній мірі відчувалася потреба у вичерпному посібнику з судовій практиці Європейського суду з прав людини та Суду Європейського Союзу, а також за відповідними регламентам і директивам ЄС. Детальніше тут

15 вересня уряд Угорщини, підтверджуючи висновки австрійського суду, про те, що Угорщина більше не є безпечною країною для біженців, вводить нові правила для біженців і створює систему, призначену для запобігання в'їзду до країни шукачів притулку. По-перше, прем’єр Орбан оголосить надзвичайний стан в Угорщині. По-друге, починаючи з 15 вересня, вносяться зміни до Кримінального кодексу щодо відповідальності мігрантів. Детальніше тут

15 вересня Скільки мігрантів попросили притулку в різних країнах ЄС (інфографіка) Німеччина, Франція та Швеція посіли перші місця в рейтингу найпопулярніших країн серед шукачів притулку. Детальніше тут

29 вересня Словаччина посилила захист кордону з Україною з метою запобігти напливу мігрантів через її територію. Відповідні заходи безпеки на східному кордоні міністр внутрішніх справ Словаччини Роберт Каліняк продемонстрував своєму чеському колезі Мілану Хованцю, повідомляє словацьке видання Aktualne.sk. Детальніше тут

1 жовтня The International Detention Coalition, дослідження - There Are Alternatives: Revised Edition в новій редакції. За останні п'ять років, IDC провела програму досліджень, щоб виявити та описати ряд позитивних альтернативних способів утримання під вартою іммігрантів ("Альтернативи"), що поважають основні права. Альтернативні способи виявилися більш дешевшими та однаково або більш ефективнішими, ніж традиційні заходи прикордонного контролю. IDC виявила понад 250 прикладів альтернатив, з 60 країн. Детальніше тут

1 жовтня Мігрантів, які повторно повертаються на територію країн ЄС, після вигнання, зможуть ув'язнювати. У випадку з громадянином Албанії, який був депортований з Італії в 2012 році, але повернувся до країни, в порушення заборони на в’їзд на три роки, суд постановив, що італійське законодавство, яке передбачає за такий вид порушення від 1 до 4 років тюремного ув'язнення, відповідає законодавству ЄС. Детальніше тут

5 жовтня Верховний комісар у справах біженців Антоніу Гутерріш нагадав про фінансову кризу гуманітарних установ, які намагаються впоратися з безпрецедентними потоками біженців при гострій нестачі коштів. Він заявив, що відсутність політичного рішення конфлікту у Сирії та скорочення гуманітарної допомоги сирійцям стали основними факторами, які спровокували зростання потоку біженців до Європи через Грецію. «Не сталося помітних зрушень у врегулюванні ситуації у Центральноафриканській Республіці, Нігерії, Україні та в Демократичній Республіці Конго», - зауважив глава УВКБ. Детальніше тут

8 жовтня міністри внутрішніх справ країн ЄС домовилися пришвидшити повернення нелегальних мігрантів, які не мають права на отримання політичного притулку. Міністри домовилися, що більшу роль у нових заходах повинне відігравати Агентство з охорони зовнішніх кордонів ЄС Frontex. Задіяни в рамках операцій агентства співробітники мають допомагати окремим країнам вже при прибутті відрізняти "економічних мігрантів" від тих, кому справді потрібен захист. Для цього кількість співробітників у центрах прийому в Італії та Греції збільшать з 60 до 670 осіб. Детальніше тут

З 14 по 16 жовтня, у Стамбулі 150 країн зібралися на 8-й Global Forum on Migration and Development. Зустрічі на вищому рівні проходили під головуванням Туреччини, в особі міністра закордонних справ - Ферідуна Сінірліоглу. Саміт проводився за результатами прийняття Порядку денного в галузі сталого розвитку на період до 2030 року - 2030 Agenda for Sustainable development та в умовах підвищеної уваги на тяжке становище мігрантів. Детальніше тут

16 жовтня Репатріація турків-месхетинців. З Донбасу до Туреччини. Президент Реджеп Тайіп Ердоган розпорядився доставити репатріантів до Туреччини. Управління масового житлового будівництва при уряді Туреччини виділить переселенцям житло в районі провінції Ерзінджан і Карс. Усі вони будуть працевлаштовані. На першому етапі планується перевезти 150 сімей, після чого вони отримають турецьке громадянство. Детальніше тут

19 октября українців, що перебувають у Росії,  до 30 листопада зобов'язали визначити свій правовий статус. Про це повідомляє прес-служба Федеральної міграційної служби Росії. Детальніше тут

28 жовтня Федеральна міграційна служба Московської області відмовила сім’ї біженців з Сирії, що живе у транзитній зоні аеропорту Шереметьєво, в наданні тимчасового притулку на території Росії, а також відмовила у наданні статусу біженців, передає ТАСС заяву адвоката сім’ї, Троянди Магомедової. Детальніше тут

31 жовтня Уряди Німеччини та Австрії домовилися упорядкувати потік мігрантів і біженців. Відтепер утікачі від збройних конфліктів і шукачі кращої долі зможуть потрапити на територію Німеччини через п‘ять спеціальних пропускних пунктів, розташованих на австрійсько-німецькому кордоні. На годину пропускатимуть не більше 50 мігрантів. Детальніше тут

ІІІ. Новини Проекту «Адвокація та підвищення спроможності Уряду України в сфері міграції»

17 та 18 вересня у Дніпропетровську, за сприянням ВБФ "Право на захист" та УГСПЛ, був проведен тренінг для суддів та адвокатів на тему: «Застосування Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод в справах про видворення, екстрадицію та відмову в наданні захисту шукачам притулку». До програми тренингу увійшли лекції, практичні завдання, роботи в групах та презентації, де експертами були надані приклади актуальних кейсів. Під час діскусії учасники вирішували питання про ефективні засобі правової допомоги особам, якім погрожували видворення, екстрадиція або відмова в наданні захисту шукачам притулку, а також визначились із тим, що застосуванню в більшості справ, що випливають з зазначених питань, підлягають норми Конвенции про захист прав людини і основоположних свобод, які, зокрема, встановлюють заборону катування- Стаття 3; законний арешт або затримання особи з метою запобігання її недозволеному в’їзду в країну чи особи, щодо якої провадиться процедура депортації або екстрадиції-Стаття 5(1) ( F); право на повагу до приватного і сімеййного життя- Стаття 8.

Вподобайте сторінку проекту на FB: