Постанова Кабміну № 144 від 11 березня 2015р – наслідки запровадження нових норм харчування в ПТПІ та ПТРБ

  22 травня 2015р. розпочне свою роботу Ризький саміт Східного партнерства ЄС. Вже зараз зі змісту П’ятого звіту Європейської Комісії щодо прогресу виконання Україною Плану дій з лібералізації візового режиму від 08.05.2015р.,  очевидно, що на Саміті не буде прийнято рішення про скасування ЄС візових вимог для громадян України. Адже ряд вимог Плану дій з лібералізації візового режиму ЄС для України Урядом так і не було виконано.

 Втім, як  вказують заключні положення звіту, ЄС готовий розглянути можливість скасування візових вимог для українців не дочікуючись наступного саміту Східного партнерства у 2016р., за умови якщо прогрес у виконанні відповідних вимог плану дій продовжиться із належною швидкістю та якістю.  Однак кроки, вжиті Урядом протягом останніх декількох місяців у сфері міграції та притулку, нажаль, вказують на те, що замість активізації дій в напрямку виконання вимог Плану дій з лібералізації візового режиму ЄС для України, Уряд вирішив зекономити на перспективах євроінтеграції України.

Наприклад, одним із пунктів оцінки виконання Плану дій з лібералізації візового режиму ЄС для України в рамках зобов’язання «забезпечити належну інфраструктуру…  видворення іноземців, що незаконно проживають в Україні» є умови утримання іноземців та осіб без громадянства у Пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства (ПТПІ). Тим часом, за повідомленням ZAXID.NET 16 квітня 2015р. у ПТПІ в селищі міського типу Журавичі, що під Луцьком, відбувся страйк. Зранку утриманці цього закладу в знак протесту проти умов їх утримання відмовилися приймати їжу, а надвечір у дворі Пункту вже палали шини, які адміністрація установи використовує в якості квіткових клумб.

Джерелом невдоволення утриманців ПТПІ стали нові норми харчування, які адміністрація закладу почала застосовувати з 14 квітня 2015р. До цього часу стандарти харчування утриманців ПТПІ визначалися Постановою Кабінету міністрів України від 16 червня 1992р. №336 «Про норми харчування осіб, які тримаються в установах виконання покарань, слідчих ізоляторах Державної кримінально-виконавчої служби, ізоляторах Державної кримінально-виконавчої служби, ізоляторах тимчасового тримання, приймальниках-розподільниках та інших приймальниках Міністерства внутрішніх справ». Застосування визначених цим нормативно-правовим актом стандартів харчування до іноземців, що утримуються в ПТПІ, викликало критику правозахисних організацій. Наприклад, міжнародна правозахисна організація Human Rights Watch за результати дослідження проведеного нею у 2010 році дійшла висновку, що «у всіх закладах [утримання іноземців та перебування біженців в Україні] якість та кількість їжі не відповідає [міжнародним] стандартам».

Така критика видається цілком природньою. Адже якість харчування осіб, що утримуються в установах виконання покарань, СІЗО, ІТТ та подібних установах в Україні, є очевидно низькою (див., наприклад, Спеціальну доповідь Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з питань реалізації національного превентивного механізму «Дотримання прав неповнолітніх, які перебувають у виховних колоніях державної пенітенціарної служби України» та ін.). Підвищення стандартів якості харчування таких осіб і, відповідно, внесення необхідних змін до Постанови Кабміну №336 від 16 червня 1992р., безумовно є складним завданням на сьогоднішній день для України, де станом на 1 січня 2015р. в установах виконання покарань та слідчих ізоляторах утримувалося 73 431 особа (без урахування установ, розташованих на території, що тимчасово не контролюється українською владою – див. ukrprison.org.ua). Однак, число утриманців ПТПІ не йде ні у яке порівняння із кількістю осіб, що перебувають під вартою у в СІЗО та установах виконання покарань (за даними відображеними у П’ятому звіті Європейської Комісії щодо прогресу виконання Україною Плану дій з лібералізації візового режиму від 08.05.2015р. протягом усього 2014р. до ПТПІ в Україні було поміщено лише 55 осіб, див. стор. 9), тож істотного навантаження на економіку країни покращення стандарту харчування цих осіб не спричинить.

На відміну від утриманців установ виконання покарань та СІЗО, яких стосується  Постанова Кабінету міністрів України від 16 червня 1992р. №336, іноземці та особи без громадянства, яких українська держава утримує в ПТПІ, не вчиняли злочинів та переважна більшість з них не може повернутися до країн свого походження з незалежних від них причин. Найважливіша відмінність між ними та переважною більшістю утриманців СІЗО, колоній і подібних установ, полягає в тому, що такі іноземці та особи без громадянства, як правило, не мають тісних соціальних зв’язків в Україні – родичів або друзів, які передавали б їм продуктові передачі та допомагали б впоратися із життям на скудному раціоні, що забезпечується державою. Отже, при однаковому стандарті забезпечення харчуванням для осіб, які утримуються в установах виконання покарань, СІЗО і т.п., та для утриманців в ПТПІ, що існував фактично до 14 квітня 2015р., останні опинялися у більш невигідному становищі через відсутність зовнішньої підтримки. Більше того, законом не було передбачено можливості застосування норм харчування, закріплених Постановою Кабінету міністрів України від 16 червня 1992р. №336, в умовах ПТПІ або ПТПБ. Застосовувався цей нормативно-правовий акт адміністрацією Пунктів радше «за аналогією», тобто, фактично за рамками правового поля.

Очевидно, що потреба розробки спеціальних стандартів харчування утриманців ПТПІ та Пунктах тимчасового розміщення біженців (ПТРБ) станом на початок 2015р. була дуже гострою. Вірогідно, що саме із цією шляхетною метою Кабінет Міністрів України і розробив Постанову «Про затвердження норм харчування іноземців без громадянства, що розміщуються в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства в Україні, пунктах тимчасового розміщення біженців Державної міграційної служби» № 144 від 11 березня 2015р. Постанова була опублікована 8 квітня 2015р. та фактично введена в дію в Пунктах утримання іноземців та осіб без громадянства з 14 квітня 2015р. Саме з цього дня утриманці Волинського ПТПІ почали висловлювати гостре невдоволення новими нормами харчування та скаржитись на нестачу їжі. Події ж 16 квітня 2015р. яскраво засвідчили, що навіть якщо Кабмін і «хотів як краще», приймаючи цю Постанову вийшло в нього все одно «як завжди». Адже, за новими правилами іноземцям та особам без громадянства, в тому числі біженцям, які утримуються в ПТПІ або перебувають в ПТПБ та у своїй більшості не мають жодної «зовнішньої» підтримки, даватимуть менше їжі ніж особам, які обвинувачуються у вчиненні злочинів або відбувають покарання за них в установах пенітенціарної системи.

 

Як повідомляє ZAXID.NET у відповідь на заяву осіб, що утримуються в ПТПІ, в інцидент втрутилася Прокуратура. Окрім скарги на недостатність харчування опитані Прокуратурою утриманці ПТПІ висловлювали незадоволення тим, що при організації харчування не приймаються до уваги релігійні традиції, яких дотримується більшість утриманців, а також невиправдано тривалими термінами утримання іноземців та осіб без громадянства в ПТПІ і неналежною якістю медичного забезпечення. На даний момент жодної інформації щодо результатів втручання прокуратури не відомо.

За даними Проекту «Адвокація та підвищення спроможності Уряду в сфері міграції» інцидент із палінням шин у Волинському ПТПІ було вичерпано за сприяння міжнародних організацій, які докуповуватимуть продукти харчування і таким чином покращать хоч і тимчасово стандарт харчування утриманців зазначеної установи. Втім, очевидно, що таке втручання міжнародних структур носитиме лише тимчасовий характер і проблема невдовзі постане знову.

Водночас на переконання Державної міграційної служби «немає причин вважати, що хтось намагається обмежувати [утриманців ПТПІ] у продуктах харчування чи інших умовах. Все якраз навпаки: постанова Кабміну №144 від  8 квітня 2015 року «Про затвердження норм харчування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, пунктах тимчасового розміщення біженців Державної міграційної служби» базується на рекомендаціях Міжнародної організації з міграції і відповідає нормам, якими керуються всі подібні служби у світі».

Проект «Адвокація та підвищення спроможності Уряду в сфері міграції» не спеціалізується в питаннях стандартів харчування, втім твердження прес-секретаря ДМС про те, що нові норми харчування іноземців та осіб без громадянства в ПТПІ «відповідають нормам, якими керуються всі подібні служби у світі» викликає у нас обґрунтовані сумніви. Наприклад, стандарти на яких базуються відповідні нормативи у Великобританії вказують на необхідність забезпечення харчуванням із такими мінімальними  рівнями енергетичної поживності (нормативи різняться залежно від статі, віку, фізичної статури та рівня фізичної активності):

Вік

Чоловіки

Жінки

 

Зріст (см)*

Орієнтовний середній показник необхідної енергетичної поживності на день (ккал)

Зріст (см)*

Орієнтовний середній показник необхідної енергетичної поживності на день (ккал)

19-24

178

2772

163

2175

25-34

178

2749

163

2175

35-44

176

2629

163

2175

45-54

 

2581

162

2103

55-64

175

2581

161

2079

65-74

174

2342

159

1912

75+

170

2294

155

1840

Середній показник для усіх дорослих

175

2605

162

2079

 

*Показники використані в ілюстрації базуються на середніх показниках зросту населення Англії у 2009р.

Див. Dietary Reference Values for Energy, Scientific Advisory Committee on Nutrition, 2011 London: TSO, p.85 (Стандарти харчування щодо енергетичної поживності, Науковий дорадчий комітет з питань харчування, 2011р., Лондон: ТСО, - с.85), а також ст.ст.7 та 10 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, ст.3 Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, рішення Європейського суду з прав людини у справах Kudła v. Poland [Кудла проти Польші], №30210/96, від 26.10.00р., §94, M.S.S. v. Belgium and Greece [М.С.С. проти Бельгії та Греції], № 30690/09, від 21.01.11р., §§ 253-264, ст.11 Міжнародного пакту про соціальні, економічні та культурні права, а також п.п. 22.1-22.6 Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи щодо європейських тюремних правил № Rec(2006)2 від 11.01.06р.

Очевидно, що 2537 ккал на день (навіть, якщо припустити, що з ними не станеться жодної «усушки і утрускі»), які пропонує українська влада утриманцям ПТПІ та мешканцям ПТРБ, дорослому чоловікові недостатньо для нормального харчування. 

На час проведення Європейською Комісією оцінки другої фази виконання Україною вимог План дій з лібералізації візового режиму протягом вересня 2014р. – березня 2015р. адміністрації ПТПІ та ПТРБ при організації харчування осіб, які утримуються/перебувають в цих установах, застосовували за аналогією нормативи, передбачені Постановою Кабінету міністрів України від 16 червня 1992р. №336. У П’ятому звіті Європейської Комісії щодо прогресу виконання Україною Плану дій з лібералізації візового режиму від 08.05.2015р., що був виданий 8 травня 2015р. за результатами цієї оцінки, Європейська Комісія наполегливо рекомендувала Україні: «розмір фінансування, що виділяється на харчування осіб, які перебувають в ПТРБ, замалий … та має бути збільшений».  Чому ж тоді, всупереч рекомендації Європейської Комісії, замість покращення харчування цих осіб і пошуку інших шляхів економії коштів, які б не створювали загрозу порушень прав людини (наприклад застосування альтернатив утриманню осіб під вартою в ПТПІ), Уряд України запроваджує нові нормативи, якими передбачено давати цим людям ще менше їжі?